Strona główna
Ekonomia
Tutaj jesteś

Jak prawidłowo zamknąć działalność gospodarczą?

Ekonomia Data publikacji - 17 października 2020 Autor - Redakcja finna.pl


Może zdarzyć się sytuacja, w której przedsiębiorca zechce zamknąć swoją działalność gospodarczą. Powody mogą być różne. Od słabej koniunktury na rynku po zmianę życiowych planów. Niezależnie od powodów, aby zamknąć działalność gospodarczą dopełnić należy kilka formalności.

Złożenie wniosku z CEIDG

Pierwszą formalnością jaką dopełnić musi przedsiębiorca chcą zamknąć działalność jest złożenie wniosku o wyrejestrowanie działalności w CEIDG, czyli Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. W tym celu przedsiębiorca złożyć musi wniosek CEIDG-1. Może to zrobić na trzy sposoby. Za pośrednictwem serwisu internetowego CEIDG jeśli posiada profil zaufany, osobiście w urzędzie miasta lub przesłać wniosek pocztą tradycyjną.

Wyrejestrowanie z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych

Kolejny krok to wyrejestrowanie działalności gospodarczej. Aby to zrobić przedsiębiorca musi złożyć w ZUS dwa formularze. Pierwszym z nich jest formularz ZUS ZWPA, czyli wyrejestrowanie płatnika składek. Jeśli wniosek CEIDG-1 złożony został online, wówczas nie trzeba tego robić. Przedsiębiorca zostanie wyrejestrowany jako płatnik automatycznie. Drugi formularz to ZUS ZWUA, czyli wyrejestrowanie z ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego.

Spis i wycena składników majątku

Aby zamknąć działalność gospodarczą przedsiębiorca zobowiązany jest także to wykonania spisu i wyceny majątku. Dotyczy to środków trwałych zakupionych na firmę. Ważne jest jednak, że dotyczy to wyłącznie czynni płatnicy VAT. Podatnicy VAT zobowiązani są także do rozliczenia podatku VAT z urzędem skarbowym. W tym celu złożyć muszą formularz VAT-Z, czyli formularz informujący o zaprzestaniu działalności gospodarczej. Przedsiębiorca będący płatnikiem VAT musi także rozliczyć się z nadpłaty lub niedopłaty podatku VAT.

Przechowywanie dokumentów

Wiedząc już jak zamknąć działalność gospodarczą wiedzieć trzeba jeszcze jakie obowiązki spoczywają na byłego przedsiębiorce. Mowa tu o konieczności przechowywania dokumentów firmowych. Przedsiębiorca po zamknięci działalności gospodarczej jest zobowiązany do przechowywania dokumentacji księgowej, podatkowej oraz kadrowej przez okres 5 lat. Jest to bowiem okres, w którym odpowiednie organy mają prawo do przeprowadzenia kontroli.

Zamknięcie działalności gospodarczej nie jest trudne i skomplikowane. Można to zrobić szybko i sprawnie. Pamiętać jednak trzeba, aby dopełnić wszystkich formalności. Wszystko po to, aby cały proces przebiegł szybko i sprawie.

Redakcja finna.pl

Nasz zespół doradza w wielu kwestiach zawodowych. Dzielimy się profesjonalną wiedzą z zakresu biznesu, finansów, pracy oraz wielu przydatnych obszarów wiedzy.

MOŻE CIĘ RÓWNIEŻ ZAINTERESOWAĆ

Jesteś zainteresowany reklamą?