Przez dekady trwania Polskiego, kapitalizmu w zakresie zwrotu towaru narosło sporo mitów. Część z nich jest efektem naleciałości po poprzednim systemie, a część wynikiem często zmienianego w tym zakresie prawa. Zdecydowanie najwięcej wątpliwości zawsze jednak wzbudzał zwrot towaru zakupionego przez internet na firmę. Jak to zatem wygląda obecnie i czy taki zwrot można w ogóle zrealizować?
Jak to wygląda w przypadku konsumenta prywatnego?
Jeśli chodzi o konsumentów prywatnych, zwroty towarów zostały już jakiś czas temu dość dobrze uregulowane. Prawo zostało precyzyjnie określone i nie ma większego problemu z tym, aby się z nim zaznajomić. Jak to więc wygląda?
W przypadku kupowania przez internet, każdy ma prawo do odesłania zakupionego towaru, oraz zwrotu zapłaconych za niego pieniędzy. Zwrot musi jednak nastąpić nie później niż po 14 dniach od otrzymania przesyłki. Co ciekawe, nie trzeba w tym wypadku podawać żadnego powodu zwrotu, ani uzasadnienia. Inaczej jednak wygląda sytuacja w przypadku zakupu w sklepie osobiście. W tym wypadku zwrot jest możliwy, ale sprzedawca nie musi go przyjmować. Czy to zrobi, czy nie, wynika tylko i wyłącznie z polityki danej firmy.
Jak wygląda zwrot towaru zakupionego przez internet na firmę?
Zupełnie jednak inaczej przedstawia się sytuacja firm, które realizują zakupy przez internet. Do niedawna firma nie miała w ogóle prawa zwrotu towaru. Oczywiście istniała możliwość realizowania napraw gwarancyjnych, lecz zwrot sam w sobie i odzyskanie pieniędzy za nietrawiony zakup nie był możliwy.
Inaczej sytuacja wygląda jednak od 1 czerwca 2020 roku. Prawo w tym zakresie zostało zmienione i obecnie firmy mogą korzystać prawa zwrotu dokładnie tak samo, jak konsumenci prywatni. Umożliwiono zatem przedsiębiorstwom zwrot towaru zakupionego przez internet bez podania przyczyny w ciągu 14 dni.
Jak się jednak okazuje, nie każda firma może zwrócić każdy towar. Możliwe jest to tylko i wyłącznie w sytuacji, gdy zakupiony i zwracany towar nie jest związany z działalnością danej firmy. Co to oznacza? Przykładowo sklep obuwniczy, którego działalność polega na sprzedaży obuwia, nie może dokonać zwrotu zakupionego towaru, czyli butów. Jeśli jednak chce zwrócić zakupione meble, które miały być wykorzystane w sklepie czy też nawet środki czystości używane do sprzątania sklepu, taka możliwość istnieje.
Podsumowanie
Zakupy przez internet pomimo swojej ogromnej wygody i licznych zalet, od zawsze obarczone były ryzykiem związanym z zakupem nieodpowiedniej rzeczy. Na szczęście obecnie nie tylko konsumenci prywatni, lecz również i firmy, w wygodny sposób mogą zwrócić nietrafiony zakup.