Strona główna
Biznes
Tutaj jesteś

Zaufanie w biznesie – czy jest ono ważne?

Biznes Data publikacji - 28 października 2020 Autor - Redakcja finna.pl


Można uważać, że bliskie relacje są w biznesie niewskazane. Jest w tym sporo prawdy – nie powinniśmy ważnych decyzji podejmować z sympatii czy antypatii do kogoś, kierować powinny nami inne czynniki. Zaufanie w biznesie to nie jest jednak uczucie, jak sympatia, a coś, co ułatwi nam pracę z naszymi współpracownikami i sprawi, że będziemy spokojni. Jak budować zaufanie w biznesie? Jak sprawić, by klienci ufali firmie?

Zaufanie między współpracownikami

Niektórym przedsiębiorcom ciężko jest zrozumieć, że samemu ciężko jest dać radę. Są to osoby, które chcą kontrolować każdy aspekt działania swojej firmy. Warto jest mieć jednak osoby, którym można zaufać np. podczas choroby bądź wyjeżdżając na urlop. Nie powinniśmy wtedy odbierać telefonów i odpowiadać na maile, a mieć osoby zaufane, które się zajmą bieżącymi sprawami, kiedy my akurat nie możemy.

Zaufanie w biznesie to pozytywny rodzaj przewidywalności – wiemy, że ktoś, z kim współpracujemy, chce dobrze dla nas. Często to czas sprawia, że komuś ufamy. Pracując z kimś 20 lat możemy przewidzieć jego zachowania. Zatrudniając kogoś nowego powinno się patrzeć na niego z przymrużeniem oka – ale nie tak, by czuł się jak złodziej w naszej firmie. On też musi czuć się dobrze, by pracować dobrze. Przedsiębiorstwa, których zarząd dba o atmosferę i dobre relacje, lepiej sobie też radzą. To nie tylko miłe, ale też przekłada się na zysk.

Zaufanie klientów do firmy – czy jest ważne?

Zarobki wielu firm opierają się na tym, że ich klienci im ufają. Warto jest więc, przede wszystkim, dbać o jak najlepszą jakość naszych usług. Jeśli np. mamy firmę kurierską i zawsze dostarczamy przesyłki na czas i w nienaruszonym stanie, klienci będą nam ufać i wybiorą naszą firmę ponownie, kiedy będą potrzebowali kuriera.

Ważne są też reklamacje. Jeśli klient na coś się skarży to oznacza, że zaufał naszej firmie, ale go rozczarowała. Wysłuchajmy go i spróbujmy sprostać jego oczekiwaniom – np. jeśli dostanie paczkę uszkodzoną to zróbmy wszystko, by dowiedzieć się, dlaczego tak się stało. Jeśli klient poczuje się doceniony i wysłuchany, wróci do nas – nawet, jeśli coś pójdzie nie tak.

Obsługa klienta działająca na wysokim poziomie (kilku konsultantów telefonicznych, by klient nie czekał z problemem, chat online, formularz na stronie internetowej) to dobra inwestycja, którą klienci doceniają. Dodanie w mailu po zakupach informacji o tym, że jeśli jest problem to klient zostanie wysłuchany, nic nie kosztuje, a zmienia wydźwięk całej transakcji.

Redakcja finna.pl

Nasz zespół doradza w wielu kwestiach zawodowych. Dzielimy się profesjonalną wiedzą z zakresu biznesu, finansów, pracy oraz wielu przydatnych obszarów wiedzy.

MOŻE CIĘ RÓWNIEŻ ZAINTERESOWAĆ

Jesteś zainteresowany reklamą?

embedded finance